sobota 6. septembra 2014

Módne časopisy

Módne časopisy ako odraz kultúry


Módne časopisy boli vždy zrkadlom odrážajúcim kultúru a ducha danej doby. Od prvých módnych skíc, ktoré sa objavili už v 17. storočí boli módne časopisy ako encyklopédia. Pri pohľade na časopisy z rôznych období a rôznych krajín môžeme vidieť, ako sa časopisy menili spolu s dobou.
S globalizáciou a rastúcim záujmom o módu sa rozšírili lesklé časopisy do celého sveta. Časopisy ako Vogue, ElleHarper´s Bazaar sú dnes publikované vo všetkých hlavných svetových ekonomikách (GRAF – najväčšie ekonomiky sveta podľa desaťročí). Aj napriek tomu, že tieto časopisy majú rovnaký názov po celom svete, obsahovo sa líšia a majú rôzny prístup k čitateľom. Postavenie na trhu či cieľové skupiny sú rovnaké, ale informácie a spôsob, akým sú podávané sa veľmi líši.



Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že všetky módne časopisy sú rovnaké – fotenie s rôznymi modelmi, články o trendoch, rady ako byť štýlový atď. Z časti je to pravda, avšak ženy sú odlišné a preto je nemožné zamerať sa na všetky z nich. Z tohto dôvodu majú časopisy ako Vogue či Elle vo veľkých krajinách vlastné edície, pretože ženy z konkrétnej krajiny majú rovnaké kultúrne zázemie, rovnaký rebríček hodnôt a ich módne vzdelanie a vnímanie je viac-menej tiež rovnaké (alebo si to myslia aspoň vydavatelia).
Krajiny sa vzájomne líšia v ich historickom vývoji, kultúre a rovnako aj v módnej tvorbe. Čitatelia tak očakávajú aj určitý obsah v časopisoch, ktoré si kupujú, aby zodpovedal ich potrebám. Samozrejme existujú aj globálne trendy, ktoré sa nachádzajú vo všetkých publikáciách bez ohľadu na krajinu. Zároveň však majú schopnosť ovplyvňovať a podporovať určité trendy.

V roku 1930 americký Vogue podporil myšlienku dynamickej modernej ženy, kde boli uvádzané praktické rady o tom, čo sa nosí do práce, z ktorých vyplývala sloboda a vzrušenie. V ruskom Vogue z roku 1990 extravagancia priniesla vysnívaný obraz, pri ktorom sa malo zabudnúť na ekonomickú krízu.

FRANCÚZSKO


            Francúzsko je kolískou módy a haute couture (voľný preklad: vysoké krajčírstvo –  medzinárodne používaný termín z oblasti módy označujúci oblečenie šité na mieru a vyrobené v Paríži z vysoko kvalitných a drahých látok s dôrazom na detail a zakončenie). Vogue Paris je najluxusnejším zo všetkých časopisov Vogue – každá stránka je čisto módna, profesionálna a luxusná. Šéfredaktorka Vogue Paris – Emmanuelle Alt ponúka veľmi provokatívne fotky, ktoré zodpovedajú vnímavým francúzskym ženám. Spolupracuje s najlepšími fotografmi z priemyslu, ako sú Mario Sorrenti a Terry Richardson.



TALIANSKO


            Pri talianskej verzii Vogue by sme mohli očakávať, že uvidíme veľa podobností s Vogue Paris, pretože tieto dve krajiny sú si blízke, pokiaľ ide o históriu módy a tradíciu, ale taliansky Vogue je kompletne iný. Má veľa talianskych inzerentov, ktorí nie sú známi vo svete, ako napríklad Erika Cavallini, Giada atď., čo poukazuje na to, že taliani sú veľmi hrdí na svoje módne dedičstvo a ich vlastné značky.


ŠPANIELSKO


Španielske vydanie Vogue odrážajú španielsku kultúru a ich spôsob života. Publikácie sú radostné, zábavné a uvoľňujúce. Luxus či vysoko módny editorial tu vidíme zriedka. Je v nich dôraz na rodinu a cestovanie. Nachádza sa tu množstvo inzerentov s nízkym profilom, ktoré by ste v časopise Vogue Paris nikdy nevideli, avšak španielky sú úplne iné typy žien – veľmi „domácky“ orientované na rodiny, so šťastným duchom a vášňou pre život.


VEĽKÁ BRITÁNIA



        Britský Vogue je časopis s postavou britskej ženy, konzervatívnej, veľmi štýlovej a jednoduchej. Časopis nesie silného ducha Británie, kde takmer na každej strane môžeme čítať – kráľovská rodina, kone, Alexa Chung (britská TV moderátorka, modelka a redaktorka britského Vogue), veľa britských návrhárov (mladých či zabehnutých) atď., takže zatiaľ čo španielsky Vogue nám ukazuje radostné scenérie pláži v Barcelone, britský Vogue zachytáva opustené hrady na severe Anglicka.  


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára